EN
From his earliest years, Didier Claes was exposed to African culture and traditions. His knowledge came from numerous trips to the Congo and for decades he supplied dealers in Brussels, Paris and New York.
From around 2000, Didier Claes started to present selections himself by exhibiting at many fairs, such as the International Tribal & Textile Arts Show in New York, the Antique Dealers’ Fair in Belgium, Bruneaf (the Brussels Non-European Art Fair) and Great Antiques in Brussels, as well as Parcours des Mondes (Route of the Worlds) and the Collectors’ Salon at the Grand Palais, in Paris.
In 2002, Didier Claes opened his first gallery, in the famous Sablon district of Brussels, focusing on presenting high-quality art objects from great Western collections. Since 2005 he has been a member of the Chamber of Experts in Art Works, as well as the Royal Chamber of Antiquarians of Belgium and the National Syndicate of French Antiquarians. In 2008 Didier Claes had his first experience of the prestigious TEFAF (The European Fine Art Fair) in Maastricht. At the same time he undertook numerous other projects. As the vice president of Bruneaf, he was the co-curator of the exhibition Mestach the African, in 2007, and then Congo Mythical Masks in Brussels in June 2009. In 2011, he curated the show The Art of Africa: Seeing the Invisible at the Aquitaine Museum in Bordeaux, and edited the book Prints of Africa: Tribal Art along the Rivers, published by 5 Continents. In 2015 Didier Claes was the curator of the exhibition Uzuri wa Dunia (‘Beauties of the World’ in Swahili), which presented 130 masterpieces at the Ancienne Nonciature in Brussels to mark the 25th anniversary of Bruneaf. He was also an expert for many years at the Pierre Bergé & Associates auction house in Brussels.
He was particularly noted for his role in BRAFA (Brussels Antiques and Fine Art Fair) in 2011, when he made headlines by presenting a unique Bakongo sculpture, which was typical of his exceptionally high standards. While his nomination in 2012 as vice president of BRAFA brought him much recognition from his peers, it was his participation in the first Paris Biennial of Antiquarians that brought him rave reviews from the press and public.
Today the Didier Claes Gallery is housed in a prestigious space, and includes many American and European collectors among its clientele, as well as international museums.

FR
Dès son plus jeune âge, Didier Claes a été confronté aux cultures et aux traditions africaines. Il approfondit ses connaissances lors de nombreux voyages au Congo et pendant une dizaine d’années, il fournit ainsi les marchands de Bruxelles, Paris et New York. A partir des années 2000, Didier Claes présente lui-même ses sélections d’oeuvres en exposant lors de nombreuses foires telles que l’International Tribal & Textile Arts Show de New York, la Foire des Antiquaires de Belgique, Bruneaf et Grands Antiquaires à Bruxelles, ainsi que Parcours des Mondes et le Salon du collectionneur au Grand Palais, à Paris. En 2002, Didier Claes ouvre sa première galerie dans le quartier renommé du Sablon à Bruxelles. Il consacre alors ses activités à la présentation d’objets d’art de belle qualité provenant de grandes collections occidentales.
Depuis 2005, il fait partie de la Chambre des Experts en Oeuvres d’Art et a également intégré la Chambre royale des Antiquaires de Belgique ainsi que le Syndicat National des Antiquaires français. En 2008, Didier Claes participe à sa 1ère édition de TEFAF (The European Fine Art Fair) à Maastricht, prestigieux salon d’antiquaires. En parallèle, il met en oeuvre de nombreux projets. Vice-président de Bruneaf, il est co-commissaire en 2007 de l’exposition “Mestach l’Africain” puis de l’exposition “Congo mythical masks” en juin 2009, à Bruxelles. En 2011, il est commissaire de l’exposition “Arts d’Afrique. Voir l’invisible” au Musée d’Aquitaine de Bordeaux et dirige l’ouvrage “Empreintes d’Afrique : l’art tribal au fil des fleuves” aux éditions 5 Continents. En 2015, Didier Claes est commissaire de l’exposition “Uzuri wa Dunia” (« beautés du monde » en swahili), qui a rassemblé 130 chefs-d’oeuvre dans l’Ancienne Nonciature à Bruxelles, à l’occasion des 25 ans de Bruneaf dont il a été président du comité de 2013 à 2016. Le galeriste a depuis résigné pour la présidence en 2017. Didier Claes a en outre été expert pendant plusieurs années auprès de la maison de ventes Pierre Bergé & associés à Bruxelles. Sa participation remarquée à la BRAFA (Brussels Antiques and Fine Art Fair) en 2011 – créant l’événement avec la présentation d’une unique sculpture Bakongo – est emblématique de son grand souci d’exigence. Alors que sa nomination en 2012 à la vice-présidence de BRAFA lui apporte sans conteste une belle reconnaissance de la part de ses pairs, sa première participation très remarquée à la Biennale des Antiquaires de Paris, en septembre 2012 au Grand Palais, lui a valu les retours élogieux de la presse et du public. La galerie didier Claes est aujourd’hui installée dans un prestigieux espace et compte désormais parmi sa clientèle de nombreux collectionneurs américains et européens ainsi que des institutions muséales internationales.

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